کد مطلب:329550 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

اگر زینب (س ) نبود
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

استاد توفیق ابوعلم ، رئیس هیاءت مدیره مسجد نفیسه خاتون و معاون اول وزارت دادگستری مصر در كتاب ((فاطمه زهرا)) درباره زینب (س ) می نویسد:

((هر كس تاریخ زندگانی و مبارزات عقیله بنی هاشم ، زینب ، را به دقت بررسی كند، با ما هم عقیده خواهد شد كه نهضتی كه حسین (ع ) علیه كفر و ارتداد بر پا كرد، اگر زینب نمی بود و وظایف سنگین خود را پس از شهادت برادر انجام نمی داد و زمام امر را در مراحل اسارت خانواده پیغمبر در دست نمی گرفت این چنین سامان نمی یافت و آن رستاخیز خونین به چنین نتیجه مطلوب نمی رسید.

آری خلود و جاودانگی نهضت حسینی تنها در گرو همت عالی این بانوی بزرگ است كه در واقع حلقه اتصال و پیوند آن فاجعه بلا با قرون و نسلهای آینده شده است .

یزید امر را بر مردم مشتبه ساخته و وارونه جلوه داده بود. او چنین وانمود می كرد كه لشكری كه به كارزار كربلا اعزام داشته ، برای قلع و قمع گروهی از خوارج عراق است و آن سرها كه حضورش ‍ آوردند سرگردنكشان و شكنندگان عصای مسلمین است ، لیكن در همین اوضاع و احوال بود كه زینب دهان خونین به سخن گشود و مدرم كوفه و شام را از حقیقت حال آگاه ساخت و به آنان اعلام كرد كه اینك خود و این زنانی را كه از كربلا تا شام در اسارت آورده اند، جز دختران و خاندان رسول خدا (ص ) نیستند و با این كار ننگ و رسوایی این جرم فجیع را بر دامان پلید یزید و یارانش ‍ ثابت و جاودانه كرد.

زینب (س ) ضمن سخنان بلیغی كه در كوفه و شام در مجلس یزید ایراد كرد پرده از روی كار كنار زد و افكار خفته و بی خبر را بیداری و هوشیاری داد و حقیقت را كه یزید و یارانش بیهوده می كوشیدند تا از دیده و اندیشه مسلمین پنهان كنند و بر آن جنایت هولناك پرده اشتباه افكنند بر ملا و آشكار ساخت .

آری ، زینب تنها كسی بود كه مسئولیت نگاهداری عیال و اولاد حسین و یاران او را به عهده گرفت تا آن گاه كه ایشان را از این سفر پر مخاطره به مدینه باز گردانید)).(159)

159-زينب عقيله بني هاشم ، ص 89و90